مارس 19, 2024

رمضان در تایلند

جمعيت اقليت مسلمان در كشور تايلند، واقع در جنوب شرق آسيا، در ماه مبارك رمضان، مراسم ويژه‌اي دارند
و پيروان مذهب تشيع و تسنن اين كشور، در اين ايام پرفيض و روحاني،بنا بر اعتقادات خود، برنامه‌هاو آداب خاصي را اجرا مي‌كنند….

  به گزارش ايرنا از بانكوك، هر سال حلول ماه مبارك رمضان پس از استهلال،توسط شيخ‌الاسلام تايلند اعلام و سپس در برنامه‌هاي شبانگاهي شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني اعلان عمومي مي‌شود.با نزديك شدن به پايان ماه شعبان، مسلمانان عمدتا در مناطق جنوبي كشور ،پيش از غروب بر بلندترين نقطه ايستاده تا هلال ماه را مشاهده كنند و به دنبال پاسخ سوالاتي درباره رويت ماه رمضان از علماي خود هستند.

پس از رويت هلال ماه رمضان، مسلمانان با تبريك به يكديگر و با خوشحالي اين ايام راجشن مي‌گيرند، چرا كه آن را ماه مبارك و ميموني مي‌دانند.امسال نيز در غروب چهارشنبه، هلال ماه در آسمان تايلند رويت شد و بر اين اساس،مسلمانان اين كشور از روز پنجشنبه آيين روزه‌داري خود را آغاز كردند.

در ماه رمضان، تمامي مساجد تايلند فعال شده و تشكيل كلاسهاي قرآن در اكثر مساجد برپا مي‌شود.برنامه‌هاي ويژه ماه مبارك رمضان و برنامه‌هاي ديني ويژه اهل تسنن و تشيع بطور جداگانههمزمان با سحر، از شبكه‌هاي تلويزيوني پخش مي‌شود و روزنامه‌ها نيز صفحاتي را
به اين ماه اختصاص مي‌دهند.

در اين ماه مبارك، مبلغان، قاريان و حافظان قرآن به‌همراه گروههاي تواشيح از كشورهاي عربي و اسلامي از جمله ايران، به تايلند عزيمت مي‌كنند.شيعيان تايلند، شبهاي ‪ ۲۱ ،۱۹‬و ‪ ۲۳‬رمضان را به عنوان شب قدر شناخته و با قرائت دعاي جوشن كبير و قرآن بر سر گرفتن، به احيا مي‌پردازند.

ايرانيان مقيم تايلند نيز در شبهاي قدر باحضور در اقامتگاه سفير ايران پس از تلاوت قرآن و دعاي جوشن مراسم، احيا برپاكرده و در روز عيد فطر نيز در همين مكان نماز عيد فطر رااقامه مي‌كنند.

برخي پيروان اهل سنت نيز شب بيست و هفتم ماه مبارك رمضان را به عنوان شب قدر گرامي داشته و بر طبق سنت ديرينه، كل قرآن كريم را در اين شب تلاوت مي‌كنند.

سنتهاي ديگر ماه رمضان در تايلند، شامل ختم قرآن، صدقه دادن به نيازمندان و اطعام روزه‌داران و مساكين است و در اين ايام با شيريني‌هاي سنتي تايلندي از ميهمانان پذيرايي مي‌شود.

در اين ماه، غيرمسلمانان بويژه بوداييان كه اكثريت جمعيت تايلند را تشكيل مي‌دهند،با درك متقابل، تلاش خود را براي احترام به مسلمانان و حفظ حرمت اين ماه عزيز معطوف مي‌دارند.تايلند از جمله كشورهاي غيراسلامي است كه اقليت مسلمان آن مي‌توانند بدون هيچ مشكلي
مناسك و شعاير ديني خود را برپا داشته و در ماه مبارك رمضان مراسم خاص خود را برگزار كنند.

 در كشور تايلند، مسلمانان اين كشور از آزادي ديني برخوردارند و به موجب قانون رسمي تايلند،مسلمانان در شعاير ديني و برگزاري مراسم مذهبي خود هيچگونه محدوديتي ندارند،تا جايي كه زنان اين كشور نيز از آزادي حجاب ديني در خيابانها، مدارس و بازار برخوردارند.

در ماه رمضان، نمازهاي پنجگانه و نماز جمعه به صورت ثابت در مساجد اين كشور برپا مي‌شود، برگزاري همايشها و نشستهاي ديني به زبانهاي مختلف براي اقشار مسلمان، همچنين تشكيل كلاسهاي ديني در اين كشور بلامانع است.

كلاسهاي درس حفظ قرآن كريم و مسايل ديني براي سنين مختلف زنان و مردان، عقايد اسلامي،تفسير قرآن، سيره نبوي و اعجاز علمي قرآن و سنت، از جمله برنامه‌هاي مذهبي است كه در اين ايام در مساجد به صورت دايمي برپا مي‌شود.

مسلمانان بويژه شيعيان اين كشور، در ماه مبارك رمضان، عادات و عبادات خاصي دارند و علاوه بر شركت در نشستها و كلاسهاي ياد شده، صله ارحام و ديدار، در ميان آنها افزايش مي‌يابد.

مسلمانان تايلند، معمولا افطار را به صورت جمعي تناول مي‌كنند، چرا كه اين مراسم را براي تحكيم معاني وحدت و دوري از تفرقه موثر مي‌دانند. آنان روزه خود را بطور معمول با آب و خرما باز مي‌كنند.از سوي ديگر، آنان افطار را مظهر تبادل تجارب، معرفي و شناخت يكديگر، سبقت در عبادت خداو تحكيم معاني اسلام در ذهن كودكان مي‌دانند، آنان از هم دعوت مي‌كنند كه از غذاهاو شيريني‌هاي مشترك يكديگر بهره‌مند شوند.
اقشار مختلف مسلمانان اهل سنت اعم از كودكان، زنان، مردان و جوانان، پس از تناول افطاري به مساجد مي‌روند تا پس از اداي نماز عشا، نماز تراويح را كه نزد اهل سنت مسلمان از احترام و ارزش خاصي برخوردار است، اقامه كنند.
آنان در اين ايام، به شب زنده‌داري پرداخته و قرآن مي‌خوانند، بويژه آنكه در دهه آخر ماه مبارك رمضان افرادي هستند كه معتكف مي‌شوند.
در اين ماه مبارك، فعاليت مكاتب اسلامي در تايلند گسترش مي‌يابد، انتشار كتاب، فيلم ويدئويي ونوارهاي كاست به منظور استماع خطبه‌ها، دروس ديني و سرودهاي مذهبي افزايش مي‌يابد.
رمضان را ماه نزول بركات الهي بر زمينيان مي‌نامند و حقيقت اين معنا را بخوبي مي‌توان در بلادي كه مسلمانان آن در اقليت بسر برده، اما از عزت و حرمت بسياري در ميان ساير اديان آن برخوردارند، درك كرد.

دیدگاهتان را بنویسید